Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-04@06:47:20 GMT

اسامى و القاب حضرت فاطمه(س)

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۷۲۴۱۵

بسیاری از خانواده‌های مسلمان اسامی فرزندان خود را بر پایه جهت‌دهی فکری، الگو‌های دینی و توصیه پیشوایان انتخاب می‌کنند که ریشه در اعتقادات مذهبی دارد. ناطقان: حضرت فاطمه ى زهرا علیهاالسلام یک نام رسمى داشت که همان فاطمه مى باشد. این نام را پیامبر اکرم صلى اللَّه علیه و آله و سلم هنگام تولد به امر خداوند براى دخترش برگزید که به معنای رانده شده از آتش و یا زنی که بچه خود را از شیر گرفته باشد، است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اسم‌های فاطمه و زهرا از اسامی پرطرفدار دخترانه می‌باشد که ترکیب‌های زیبا و مختلفی نیز از آن‌ها ساخته می‌شود و معانی دلنشینی نیز دارد که در این مطلب برای شما گردآوری کرده ایم.

 

اسامى و القاب حضرت فاطمه ى زهرا علیهاالسلام به صورت اجمالی

انسیه به معنی زنى که خصلتهاى خوب انسانى در او متجلى است

بتول به معنی زن پاک و دور از هرگونه آلودگى

تقیه به معنی پاک و بى گناه

حبیبه به معنی دوست و رفیق، دوست داشتنى

حره به معنی زن آزاده، زنى که اسیر شهوات نیست

حوراء به معنی فرشته، زنى که خصلتهاى خوب فرشتگان را در خود به وجود مى آورد

حوریه به معنی زن بهشتى، فرشته خصال

راضیه به معنی زنى که به مقدرات خداوند راضى باشد

راکعه به معنی اهل رکوع و تواضع در برابر خداوند

رشیده به معنی زن فهمیده و صاحب خرد را گویند

رضیه به معنی زنى که به مقام رضا مى رسد

ریحانه به معنی گل خوشبوى، لطیف و مهربان، تعبیر لطیفى از موجود زن

زکیه به معنی زن پاک و باتقوا، در حال رشد و ترقى

زهرا به معنی درخشنده و تابان

زهره به معنی درخشانى، نورانى

ساجده به معنی زنى که در پیشگاه خداوند سر بر سجده بساید

سعیده زن خوشبخت

سیده به معنی سرور، خانم

شهیده به معنی زنى که در راه خدا جان را فدا نماید

صابره به معنی زن شکیبا و بردبار

صادقه به معنی زن راستگو و درست کردار

صدوقه به معنی زن راستگو باکردارى صحیح

صدیقه به معنی زنى که در راستگویى شهره شود و در عمل نیز درست کردار باشد

طاهره به معنی زن پاک دامن و دور از رذایل

طیبه به معنی پاک و پاکیزه

عارفه به معنی زن با شناخت و درک کامل

عالیه به معنی زن بلند همت و دور اندیش

عدیله به معنی نظیر و مانند. فاطمه ى زهرا علی‌ها السلام را «عدیله ى مریم» مى نامند زیرا این هر دو بانو در پاکى و طهارت ضرب المثل هستند.

عذراء به معنی زن پاکدامنى که پرده ى عفت را کنار نزند

عزیزه به معنی زن ارجمند و گرانقدر

علیمه به معنی زن دانشمند و آگاه

فاضله به معنی زن صاحب فضیلت

فاطمه به معنی بریده شده از آتش، جهل و هربدى

فریده به معنی زن یگانه، در نفیس

کریمه به معنی زنى که اهل کرم وجود و سخاوت است

کوثر به معنی خیر فراوان

کوکب به معنی درخشنده و درخشان

مبارکه به معنی زنى که در او خیر بسیار باشد

مبشره به معنی بشارت دهنده

محدثه به معنی زن حدیث کننده

محموده به معنی پسندیده، زن مورد پسند خداوند

مرضیه به معنی زن کاملى که خداوند نیز از او راضى است

مطهره به معنی زن پاک و عارى از گناه و زشتى

معصومه به معنی زنى که هیچ گاه گناه نکرده باشد

ملهمه به معنی زنى که خداوند بر دل او الهام مى فرستد

ممتحنه به معنی زنى که امتحان شده و از آزمایش سر افراز بیرون آمده است

منصوره به معنی زن یارى شده

موفقه به معنی زنى که توفیقات الهى همراهش باشد

مهدیه به معنی زنى که خداوند او را هدایت مى کند

مومنه به معنی زن با ایمان به خداوند و روز قیامت

ناعمه به معنی زن خوش زندگانى، شاداب

نقیه به معنی پاک و بى گناه

والهه به معنی شیفته و عاشق

وحیده به معنی یگانه، تنها، بى همتا

اسامی ترکیبی با فاطمه

طهورا فاطمه

فاطمه آلاء

فاطمه ثنا

فاطمه دیبا به معنی فاطمه‌ی زیبا، رنگین و لطیف

فاطمه زهرا

فاطمه زهره

فاطمه رقیه

فاطمه حسنی به معنی فاطمه‌ی نیک و پسندیده

فاطمه اطهر به معنی فاطمه‌ی پاک‌تر و پاکیزه‌تر

شمیم فاطمه به معنی بوی خوش فاطمه

فاطمه زینب

فاطمه ریحان

فاطمه حورا

فاطمه سارا

فاطمه ریحانه

فاطمه درسا

فاطمه ثمین به معنی فاطمه‌ی گران بها و قیمتی

فاطمه هدی

فاطمه معصومه به معنی فاطمه‌ی بی گناه و پاک

فاطمه مانا به معنای فاطمه‌ی ماندنی و پایدار

فاطمه طهورا

فاطمه سما

فاطمه سرور

فاطمه صبا

فاطمه کوثر

فاطمه مطهره

فاطمه نورا به معنی فاطمه‌ی نورانی، درخشان و زیبا

فاطمه نسا

فاطمه نرجس

فاطمه محدثه

فاطمه محیا

فاطمه عذرا

فاطمه غزاله

فاطمه سنا

فاطمه سیما

فاطمه ستایش

یگانه فاطمه

یکتا فاطمه

ناز فاطمه

به معنی فاطمه زیبا و قشنگ

نازنین فاطمه به معنی فاطمه‌ی دوست داشتنی، فاطمه‌ی عزیز و گرامی

فاطمه هستی

یاس فاطمه

فاطمه یاسمین

فاطمه یکتا به معنی فاطمه‌ی یگانه و بی نظیر

اسامی ترکیبی با زهرا

اسم زهرا به معنی روشن و درخشان می‌باشد که از القاب حضرت فاطمه (ص) نیز می‌باشد. زهرا مونث ازهر و برگرفته از زهره به معنای سفید و نورانی است.

بهار زهرا

حسنا زهرا

ریحانه زهرا

ساجده زهرا

صدیقه زهرا

معصومه زهرا

مهدیه زهرا

کوثرالزهرا

طیبه زهرا

ستایش زهرا

کیمیازهرا

عارفه زهرا به معنی زن مشهور، زن شکیبا، نیکو، دانا و مهربان

محدثه زهرا

نازنین زهرا به معنای زهرای دوست داشتنی؛ زهرای عزیز و گرامی

نگین زهرا

هانیه زهرا

هدیه زهرا

یاسمن زهرا

یگانه زهرا به معنی زهرای یگانه و بی نظیر منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: اسامى و القاب ، حضرت فاطمه ، الگوهای دینی

منبع: ناطقان

کلیدواژه: حضرت فاطمه الگوهای دینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۷۲۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکست مرز‌ها در مناطق چهارگانه محیط‌زیست

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مناطق چهارگانه محیط زیست قسمت‌هایی از کره زمین هستند که دست‌نخورده باقی مانده‌اند و هرکدام شرایط ویژه به خود را دارند.

نرگس آذری (دکتری جامعه‌شناسی سیاسی) در مقاله‌ای با عنوان «در باب ضرورت یک انقلاب شناختی در جامعه‌شناسی ایرانی» به این موضوع اشاره می‌کند که تصویب قانون حفاظت و تشکیل کانون شکار ایران در سال 1335، اولین اقدام تالیف شده در راستای حفظ جمعیت و تنوع حیوانات در ایران است.

* مالکیت مناطق چهارگانه

آذری در این مقاله می‌نویسد: وظیفه اصلی کانون شکار به عنوان یک نهاد مستقل، حفظ نسل حیوانات قابل شکار و نظارت بر اجرای مقررات آن بود و نخستین تجربه‌های حاصل از قانون یاد شده روشن ساخت که حفظ جانوران وحشی تنها از راه حفاظت از زیست‌گاه‌های آنها میسر است.

آذری ادامه می‌دهد؛ مرز‌هایی که در پهنه‌های چهارگانه تعریف شد در هفتاد سال گذشته با تغییرات و دست‌اندازی‌های زیادی مواجه بوده است که بخشی از آنها به ماهیت نااستوار خود مرز‌ها باز می‌گردد. یکی از مهمترین مسائل بنیادین آن‌ها مسألە مالکیت است. پهنه‌هایی که به عنوان یکی از مناطق چهارگانه تعیین می‌شد به لحاظ مالکیت در زمره مالکیت‌های عمومی مالکیت‌های اموال غیرمنقول دولتی و یا مالکیت‌های خصوصی و یا ترکیبی از آنها قرار می‌گرفت و تا پیش از تعیین آنها به عنوان مناطق چهارگانه، کاربری‌های متفاوتی داشت؛ برای مثال به عنوان مرتع، زمین کشاورزی و یا حتی بخشی از روستا مورد استفاده بود.

در این پژوهش آمده است که پس از تعیین محدوده‌ها کاربری‌ آنها در حالی ادامه می‌یافت که از نظر مالکیت اکنون در اختیار دولت بوده و هرگونه بهره‌برداری از آن مجرمانه تلقی می‌شد. از سوی دیگر وضعیت مالکیت‌ها نیز با ابهامات فراوانی روبه‌رو می‌شد.

* حکم ملک خصوصی در محدوده مناطق چهارگانه

از دیدگاه نویسنده این پژوهش اگرچه اصل ۴ قانون اساسی، برخی از مهمترین منابع طبیعی را به عنوان انفال و مشترکات و ثروت عمومی قلم‌داد نموده است، اما مسألە مالکیت خصوصی برخی از این عرصه‌ها، موجب پیچیده شدن مختصات حقوقی آن شده است چنآن چه برخی حقوقدان‌ها معتقدند این که مایملک افراد می‌تواند در محدوده مناطق چهارگانه قرارگیرد یا نه هم دارای ابهام است و با استناد به مواد قانونی نمی‌توان حکم قطعی برای آن بازشناخت.

اگرثابت شود ملک افراد در محدوده مناطق چهارگانه قرار دارد، این امر به معنای از میان رفتن یا نفی حق بهره‌برداری و مالکیت افراد نیست

این پژوهش بیان می‌کند که حتی اگرثابت شود ملک افراد در محدوده هریک از این مناطق قرار دارد هم این امر به معنای از میان رفتن یا نفی حق بهره‌برداری و مالکیت افراد نیست.  در قوانین اسلامی جاری بر کشور، تنها مالکیت است که می‌تواند در مقابل مالکیت ادعای حق نماید و این نیز در حالی است که به دلیل برخی پیچیدگی‌های حقوقی، منابع طبیعی کشور دارای سند مالکیت به نام دولت یا نماینده آن یعنی سازمان محیط‌زیست نیستند و همین امر باعث می‌شود که در دادگاه‌های موردی، امکان طرح دعوی نیز پیدا نکنند.

* معنای مستثنیات در اصطلاح حقوقی

به زعم این پژوهشگر وجود ابهامات حقوقی در مورد زمین‌های واقع در مناطق چهارگانه به تولد مفهوم و معنای مهمی به نام مستثنیات منجر شد. مستثنیات جمع استثنا به معنای جدا شده یا تفکیک شده است و در اصطلاح حقوقی به معنای جدا کردن یا تفکیک چیزی است از اصل است و در فرهنگ عمومی به معنای پیروز شدن در دعوای مالکیت خصوصی و مالکیت عمومی است که سازمان منابع طبیعی آن را نمایندگی می‌کند، این پیروزی با جداکردن زمین مورد نظر از قوانین حفاظتی اتفاق می‌افتد.

مستثنیات جمع استثنا به معنای جدا شده یا تفکیک شده است و در اصطلاح حقوقی به معنای جدا کردن یا تفکیک چیزی است از اصل است

آذری توضیح می‌دهد که بدین‌ترتیب زمین مورد دعوی استثنا شده، دیگر در زمره منابع طبیعی نیست و مالکیت خصوصی می‌یابد. این مفهوم حقوقی که جزء اولین معانی حقوقی است که شهروندان روستایی در ایران می‌آموزند، دال بر وجود جدالی است که بر سر مالکیت و بهره‌برداری از منابع طبیعی با وجود ممنوعیت‌های ایجاد شده در مناطق چهارگانه وجود دارد.

* نقش دولت در حفظ هرچه بیشتر محیط‌زیست

این پژوهشگر می‌نویسد: مسألە دیگری که این مرز‌ها را بحرانی می‌سازد، بهره‌برداری از سوی دولت‌ها است. دولت‌ها برای تأمین مالی کشور و تأمین مواد اولیۀ ارزان برای تولید و توسعه به منابع طبیعی وابسته هستند و این واقعیت باعث می‌شود که بزرگترین دست‌اندازی‌ها به منابع طبیعی از سوی خود دولت صورت گیرد.

آذری ادامه می‌دهد؛ طرح‌های توسعه‌ای و عمرانی و نیز اعطای مجوز‌های بهره‌بردای از منابع طبیعی برای مصارف صنایع و معادن در حجمی گسترده، مرز‌های حفاظت را به صورت قانونی زیر پا می‌گذارد و این امر در پیش روی چشمان جامعه‌ای روی می‌دهد که برای هرگونه بهره‌برداری از زمین‌ها به غیرقانونی بودن متهم می‌شوند.

* تعارضات در استفاده از مناطق حفاظت‌شده

این پژوهش به این مهم اشاره می‌کند که فهمِ سیاسی بودن مرز‌هایی که از بالا و به صورت یک‌جانبه میان طبیعت محافظت‌شده و ساکنان و بهره‌وران پیرامونش در جامعه‌ روستایی کشیده شد برای مردم به وضوح روشن بود. از آنجا که تعارضات بین استفاده سنتی مردم با موجودیت مناطق، هیچ‌گاه به‌طور ریشه‌ا‌ی حل نشد و همواره بر پایە توان نیروی اجرایی خاتمه داده می‌شد، به محض شکستن حصار حفاظتی مردم تعارض خود را با موجودیت این مناطق از طریق تخریب آنها تسویه حساب می‌کنند.

آذری می‌نویسد این وضعیت هم چنان نیز بر عرصه‌های منابع طبیعی کشور حاکم است و این تنها انتظار زمان و امکان تعرض هم نیست و هر خلاء قانونی یا مربوط به وضعیت حقوقی و جغرافیایی زمین را نیز شامل می‌شود. بدین‌ترتیب، مسألە مالکیت زمین و امکان بهره‌برداری از آن موجب شد تا موضوع محیط‌زیست در بدوِ پیدایش به دوگانۀ بهره‌برداری و محافظت از حیثِ منافع شخصی و گروهی گره بخورد.

این نویسنده در جمع‌بندی نهایی این پژوهش به این موضوع اشاره می‌کند که مرز‌ها قادر نبوده و نیستند که محیط‌زیست را از اقتصاد، سیاست و جامعە انسانی جدا ساخته و در ساحتی محافظت‌شده  حتی برای منافع جمعی قرار دهند. آن‌چه در پس مفهوم مستثنیات نهفته است، سازوکاری اجتماعی و سیاسی است که مرز‌ها را کمرنگ ساخته یا نادیده می‌گیرد.

در پایان باید گفت در این سازوکار، جنگی درکار است که منابع طبیعی را تبدیل به عرصۀ قدرت و مقاومت می‌کند و در این میان محیط‌زیست را به صورت فرایند‌های تخریب می‌کند.  

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سلامت هوای کلانشهر مشهد در پانزدهمین روز اردیبهشت
  • معنای استعفای مقام‌های نظامی-اطلاعاتی اسرائیلی چیست؟
  • فال حافظ امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • مجالس شهدا میدان مقدس و اطهر حضرت فاطمه(س) است
  • تأکید رهبر انقلاب بر فهم معانی کلام خداوند در کارهای قرآنی
  • با گذشت دو سال از ابلاغ سیاست‌های تأمین اجتماعی خبری از اجرایی شدنشان نیست
  • تکمیل بخش عمده بزرگترین پروژه بازآفرینی شهری پایتخت تا آخر شهریور
  • توزیع ۱۰۰ بسته معیشتی در سپیدان
  • شکست مرز‌ها در مناطق چهارگانه محیط‌زیست
  • گفتمان انقلاب و ولایت در سراسر جهان تاثیرات گسترده داشته است